شناسهٔ خبر: 178692 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آغاز به کار کمیته انتصابات در وزارت راه و شهرسازی/ با معیارهای شایسته‌گزینی این کمیته آشنا شوید

ببینید | نشست معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی از آغاز به کار کمیته انتصابات در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در زمینه آغاز به کار کمیته انتصابات در این وزارتخانه گفت: با تأکید خانم صادق، کمیته انتصابات مدیران با هدف شایسته‌گزینی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان این که اهمیت کمیته انتصابات در وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست، افزود: در سازمان‌هایی مثل وزارت راه و شهرسازی که از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است، نیاز به رهبرانی با توانمندی لازم بیشتر احساس می‌شود. تغییرات سریع در سطح بین‌الملل و ملی در حوزه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی از جمله حمل‌ونقل، مسکن، راه و خطوط ارتباطی، خدمات فرودگاهی، هواشناسی، فضای کسب‌وکار نیاز به نوآوری و خلاقیت مدیریت تغییرات و درک روندهای جهانی و محیط ملی، همه از ویژگی‌هایی است که مدیران باید به آن مجهز باشند. 

انجم شعاع ادامه داد: کمیته انتصابات وزارت راه و شهرسازی با در نظر گرفتن این نیازها و ارائه فرایندهای شفاف به انتخاب مدیرانی کمک می‌کند که توانایی هدایت سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تابعه و وابسته و مدیریت‌های ستادی و استانی وزارت راه و شهرسازی را داشته باشند.

وی افزود: انتخاب مدیران بر اساس روابط فردی یا تجربیات محدود و بدون شایستگی‌های لازم امروزه کارایی و کاربرد چندانی ندارد، لذا با تأکید بر شایسته‌سالاری، انتخاب مدیران وزارت راه و شهرسازی بر اساس مهارت و شایستگی‌های واقعی مورد نیاز انجام خواهد گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با بیان این که کمیته انتصابات با تمرکز بر معیارهای علمی و شفاف، از انتخاب غیرمنطقی جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: این کمیته اطمینان می‌دهد که مدیران انتخاب شده هم از نظر تعهد، شایستگی، مهارت، تجربیات فنی، تخصصی و هم از نظر فرهنگی با وزارت راه و شهرسازی مطابقت دارند.

وی یکی از مزیت‌های اصلی کمیته انتصابات را توجه به مهارت‌های واقعی مدیران دانست و افزود: این موضوع فرایند انتخاب مدیران را از رویکرد سنتی به سمت یک رویکرد علمی مبتنی بر شایستگی‌ها سوق می‌دهد. مراحل کلیدی این فرایند شامل بررسی دقیق نیازهای وزارت راه و شهرسازی، جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی نامزدها و ارزیابی شایستگی راه و شهرسازی است.

انجم شعاع همچنین یکی از نیازهای اساسی وزارت راه و شهرسازی در کنار کمیته انتصابات را راه‌اندازی مرکز ارزیابی شایستگی در این وزارتخانه دانست و افزود: این مرکز به ارزیابی مداوم مدیر در هنگام انتصاب و پس از انتصاب به کیفیت انتصاب و حفظ کیفیت بهبود عملکرد مدیران این وزارتخانه که دارای هزاران مدیر در سطوح مختلف در سراسر کشور است، کمک شایانی می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر این که کمیته انتصابات نقش مهمی در انتخاب و ارزیابی مدیران دارد، افزود: این کمیته با استفاده از معیارهای شفاف و ابزارهای علمی، مدیرانی را انتخاب می‌کند که هم از نظر تعهد و شایستگی هم از نظر فنی و تخصصی و هم از نظر فرهنگی با وزارت همخوانی دارند. ارزیابی مستمر مدیران نیز به بهبود عملکرد و جلوگیری از تکرار اشتباهات کمک می‌کند. انتصاب و ارزیابی مدیران باید به‌گونه‌ای باشد که نیازهای فعلی و آینده وزارت راه و شهرسازی را تأمین کند. در یک کلام در وزارت راه و شهرسازی همه چیز به مدیران برمی‌گردد.

وی در پایان تصریح کرد: انتصاب بر اساس معیارهای شایستگی و ارزیابی مستمر شایستگی‌ها و اجرای برنامه‌های مستمر و منظم ارتقای شایستگی‌ها در کارایی، اثربخشی و افزایش بهره‌وری، نوآوری، خلاقیت و تحول در رسیدن به هدف نهایی که همانا ارتقای عملکرد وزارت راه و شهرسازی است نقش تعیین‌کننده دارد.